امروز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
دسته بندی سایت
محبوب ترین ها
پرفروش ترین ها
برچسب های مهم
آمار بازدید سایت
پیوند ها
شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر تصمیم گیری سهامداران در خرید سهام عادی در بورس اوراق بهادار تهرانفهرست مطالب عنوان صفحه چکیده... 1 فصل اوّل: كليات تحقيق 1-1- مقدمه.... 2 1-2- اهمیت موضوع (تعريف مساله هدف از اجراء و کاربرد نتايج تحقيق)... 3 1-3- اهداف پژوهش.. 4 1-4- فرضیات (یا سئوالات پژوهشی)... 4 1-4-1- سؤالات اصلی پژوهش..4 1-4-2- فرضیات پژوهش... 5 1-5- قلمرو تحقیق.... 5 1-5-1- قلمرو موضوعی... 5 1-5-2- قلمرو مکانی..5 1-5-3- قلمرو زمانی.. 6 1-6- محدودیتهای تحقیق.... 6 1-7- روش تحقیق.... 6 1-8- شرح واژهها و اصطلاحات بکار رفته در تحقیق.. 7 فصل دوّم: مروري بر تحقيقات انجام شده 2-1- مقدمه..82-2- بورس اوراق بهادار...................................................................................................... 9 2-2-1- علل پیدایش بورس اوراق بهادار............................................................................... 9 2-2-2- سابقه ایجاد بورس در ایران.................................................................................... 11 2-2-3- جایگاه بورس اوراق بهادار در بازار سرمایه ایران...................................................... 12 2-2-4- معيارهاي تشخيص ميزان و نحوه فعاليت يك بورس................................................. 12 2-2-5- مزایای سرمایهگذاری در بورس............................................................................... 13 2-2-6- مزایای ورود به بورس برای شرکتها...................................................................... 14 2-2-7- مؤلفههای اصلی بورس اوراق بهادار........................................................................ 14 2-2-8- روشهای ورود به بورس اوراق بهادار.................................................................... 16 2-2-9- روشهای تحلیل اوراق بهادار................................................................................. 16 2-2-10- مقررات حاكم بر بازار بورس اوراق بهادار............................................................. 18 2-3- سهام عادی................................................................................................................ 25 2-3-1- مفهوم سهام و سهام عادي...................................................................................... 25 2-3-1-1- مفاهیم مرتبط با سهام عادی................................................................................ 25 2-3-1-1-1- حق مالكيت................................................................................................. 25 2-3-1-1-2- سررسيد سهام عادي...................................................................................... 26 2-3-1-1-3- حق رأي...................................................................................................... 26 2-3-1-1-4- ارزش دفتري................................................................................................ 27 2-3-1-1-5- حق تقدم خريد سهام ................................................................................... 27 2-3-1-1-6- تعيين ارزش سهام عادي................................................................................ 28 2-3-2- نحوه تصميم گيري خريداران سهام عادي در بورس اوراق بهادار ............................... 29 2-3-2-1- انتخاب سهام.................................................................................................... 29 2-3-2-1-1- انواع تجزيه و تحليل بنيادي.......................................................................... 30 2-3-2-2- تعیین ارزش سهام عادی.................................................................................... 35 2-3-2-2-1- براساس سود............................................................................................... 35 2-3-2-2-2- براساس سود سهام پرداختی.......................................................................... 36 2-4- عوامل تأثیرگذار بر انتخاب سهام توسط سرمایهگذاران.................................................... 38 2-4-1- مفهوم سرمایهگذاری............................................................................................... 38 2-4-2- راهبردهای سرمایهگذاری........................................................................................ 38 2-4-3- مدلهای تصمیمگیری سرمایهگذاران......................................................................... 39 2-4-3-1- مدل تصمیمگیری اقتصادی عقلائی...................................................................... 39 2-4-3-2- مدل اقتصادی رفتاری........................................................................................ 39 2-4-3-3- مدل نوین مالی.................................................................................................. 39 2-4-3-4- مدل / تئوری چشم انداز ................................................................................... 40 2-4-4- نظریات تأثیرگذار بر رفتار سرمایهگذاران.................................................................. 42 2-4-4-1- عوامل استراتژیک مکمل در بازار مالی................................................................ 42 2-4-4-2- نظریات جمعیتی و مدلهای آموزشی................................................................. 42 2-4-4-3- نظریه بازیهای هماهنگ................................................................................... 42 2-4-5- عوامل مؤثر بر سرمایهگذاری سهام........................................................................... 42 2-4-5-1- ویژگیهای سرمایه گذاران.................................................................................. 49 2-4-5-2- ویژگیهای بازار سرمایه..................................................................................... 51 2-4-5-6- بررسی صورتهاي مالي اساسي......................................................................... 60 2-4-5-7- بررسی نسبتهاي مالي...................................................................................... 61 2-5- پیشینه تحقیق............................................................................................................. 66 2-5-1- پژوهشهای انجام شده در ایران.............................................................................. 66 2-5-2- پژوهشهای انجام شده در جهان............................................................................. 72 2-6- مدل مفهومی تحقیق.................................................................................................... 75 2-7- جمعبندی.................................................................................................................. 76 فصل سوّم: مواد و روش ها 3-1- مقدمه........................................................................................................................ 77 3-2- روش تحقیق.............................................................................................................. 78 3-3- فرآیند تحقیق............................................................................................................. 78 3-3-1- شناسایی عوامل موثر بر تصمیمگیری سهامداران در خرید سهام عادی ........................ 78 3-3-1-1- استخراج شاخصهای اولیه براساس سابقه پژوهش............................................... 78 3-3-2- جمعآوری دادههای تحقیق..................................................................................... 80 3-3-3- تحلیل دادههای تحقیق............................................................................................ 80 3-4- جامعه آماری.............................................................................................................. 81 3-5- نمونه آماری............................................................................................................... 82 3-6- روش گردآوری دادهها............................................................................................... 82 3-7- روایی پرسشنامه......................................................................................................... 82 3-7-1-تحلیل عاملی.......................................................................................................... 83 3-8- پایایی پرسشنامه......................................................................................................... 85 3-9- روشها و تکنیکهای تجزیه و تحلیل دادهها ............................................................... 85 3-9-1- تکنیک تاپسیس..................................................................................................... 86 3-9-2- تکنیک تحلیل سلسله مراتبی (AHP)..................................................................... 88 3-9-2-1- اصول فرآيند تحليل سلسله مراتبي...................................................................... 88 3-10- فرضیّات نهایی پژوهش............................................................................................ 89 3-11- جمعبندی............................................................................................................... 89 فصل چهارم: نتايج مقدمه.................................................................................................................................. 90 4-1- بخش اوّل: نمونهگیری و آمار توصیفی.......................................................................... 91 4-1-1- نمونهگیری سهامداران بورس اوراق بهادار تهران ...................................................... 91 4-1-2- توصیف آماری مربوط به نمونه آماری ..................................................................... 91 4-2- بخش دوّم: سنجش پایایی و روایی ابزار تحقیق............................................................ 96 4-2-1- پایایی پرسشنامه پژوهش........................................................................................ 96 4-2-2- روایی پرسشنامه پژوهش........................................................................................ 97 4-3- بخش سوّم: تحلیل آماری پرسشنامه اهمّیت شاخصها.................................................... 100 4-3-1- تحلیل پرسشنامه اهمیّت شاخصها........................................................................... 100 4-4- بخش چهارم: اولویتبندی ابعاد و شاخصها................................................................. 106 4-5- نتیجهگیری .............................................................................................................. 109 فصل پنجم: بحث و نتيجه گيري - مقدمه.............................................................................................................................. 110 5-1- تشریح تحلیلهای آماری و نتایج تحقیق...................................................................... 110 5-2- پاسخ به سوالات و فرضیات پژوهش.......................................................................... 113 5-3- پیشنهادات برای تحقیقات آتی................................................................................... 114 پيوست ............................................................................................................................. 116 منابع و مأخذ...................................................................................................................... 122 چكيده انگليسي ................................................................................................................. 130 فهرست جدول ها عنوان صفحه جدول2-1- حداقل ضوابط وشرایط پذیرش سهام شرکت ها درسازمان بورس اوراق بهادار....... 15 جدول2-2- عوامل تأثیرگذاربرانتخاب سهام سرمایه گذاران حقیقی دربورس اوراق بهادارتهران... 58 جدول2-3- عوامل تأثیرگذاربرتصمیم سرمایه گذاران دربورس اوراق بهادار............................... 59 جدول2-4- فاکتورهای مؤثربرتصمیم گیری سرمایه گذاران واهمیت نسبی هرکدام ازآنها............. 66 جدول2-5- رتبه بندی گروه های تأثیرگذاربرتصمیم خریدوفروش سهام سرمایه گذاران فردی ... 57 جدول3-1- شاخصهاوابعاد مؤثربرتصمیمگیری سهامداران درخریدسهام عادی........................... 79 جدول4-1- داده های مربوط به مشخصات سنی نمونه آماری ................................................. 92 جدول4-2- داده های مربوط به مشخصات جنسیت نمونه آماری ......................................... 93 جدول4-3- داده های مربوط به مشخصات سطح تحصیلات نمونه آماری................................. 94 جدول4-4- داده های مربوط به مشخصات سابقه کاری.......................................................... 95 جدول4-5- آزمون آلفای کرونباخ(قابلیت اعتماد پرسش نامه) برای پرسشنامه عوامل مؤثر برتصمیم گیری سهامداران..................................................................................................... 96 جدول4-6- آزمون KMO وبارتلت درموردشاخص های پرسشنامه ....................................... 97 جدول4-7- واریانس هرشاخص درپرسشنامه عوامل مؤثربرتصمیم گیری سهامداران.................. 98 جدول4-8- بارعاملی هرشاخص درپرسشنامه عوامل مؤثربرتصمیم گیری سهامداران ................ 99 جدول4-9- آزمون کولموگروف اسمیرنوف برای پرسشنامه عوامل مؤثربرتصمیم گیری سهامداران 101 جدول4-10- میانگین وانحراف معیار اهمیت عوامل مؤثربرتصمیم گیری سهامداران.................. 101 جدول4-11- یافته های برآمده ازفرضیه 1........................................................................... 102 جدول4-12- یافته های برآمده ازفرضیه 2........................................................................... 103 جدول4-13- یافته های برآمده ازفرضیه 3........................................................................... 103 جدول4-14- یافته های برآمده ازفرضیه 4........................................................................... 104 جدول4-15- یافته های حاصل از تحلیل واریانس ابعاد پرسش نامه عوامل مؤثر برتصمیم گیری سهامداران.................................................................................................... 105 جدول4-16- یافته های حاصل از آزمونLSD ابعادپرسش نامه عوامل مؤثر برتصمیم گیری سهامداران.................................................................................................... 105 جدول4-17- اولویت بندی اهمیت شاخصهای مؤثربرتصمیم گیری خرید سهامداران.............. 106 جدول4-18- رتبه بندی و وزن عوامل مؤثربرتصمیم گیری سرمایه گذاران............................... 108 فهرست شکل ها عنوان صفحه شکل2-1- چرخه صنعت..................................................................................................... 32 شکل2-2- تابع ارزش......................................................................................................... 40 شکل 2-3- مدل تأثیرارتباطات بازاریابی شرکت ها برتصمیم خرید سهام.................................. 69 شکل2-4- وضعیت ارتباط عوامل مختلف بانرخ بازده موردانتظاروتصمیم گیری........................ 70 شکل2-5- مدل مفهومی پژوهش.......................................................................................... 70 شکل2-6- رابطه بین تصویر وعملکرد................................................................................... 74 شکل2-7- عوامل مؤثربرتصمیم گیری خرید سهام.................................................................. 75 شکل3-1- فرآیند تحقیق...................................................................................................... 81 شکل4-1- توصیف شماتیک مربوط به مشخصات سنی نمونه آماری........................................ 92 شکل 4-2- توصیف شماتیک مربوط به مشخصات جنسیت نمونه آماری.................................. 93 شکل 4-3- توصیف شماتیک مربوط به مشخصات سطح تحصیلات نمونه آماری...................... 94 شکل 4-4- توصیف شماتیک مربوط به مشخصات سابقه کاری............................................... 95 شکل 4-5- سلسله مراتب عوامل مؤثربر تصمیم گیری خریدسهامداران.................................... 108 شکل 4-6- میانگین هندسی مقایسات زوجی نظرات پاسخ دهندگان ...................................... 108 شکل 4-7- وزن هریک ازعوامل مؤثربرتصمیم گیری سهامداران............................................ 109 چکیده: اصولا سرمایهگذاران باید بررسیهای وسیعی در موقع خرید یا فروش سهام عادی انجام دهند. زیرا آنها نقدترین دارایی خود را به سهام تبدیل میکنند و در صورت عدم توجه به مواردی خاص، نتایج مطلوبی از آن سرمایهگذاری دریافت نخواهند کرد. از همین رو این تحقیق بر آن است تا درجه اهمیّت عوامل مذکور از قبیل عوامل مالی درسطح شرکت، عوامل سیاسی، عوامل اقتصادی و عوامل روانی بازار را مشخص کند تا از یک سو به سرمایهگذاران نوپا کمک نماید تا بر اساس شاخصهایی که سرمایهگذاران باتجربه از آن استفاده میکنند، تصمیم بگیرند و از سوی دیگر در مقابل عوامل روانی بازار همچون شایعات بازار که منجر به نوسانات کوتاه مدت میشود، عکسالعمل مناسبی نشان دهند. در این مطالعه دو گروه افراد مورد بررسی قرار گرفتند. در بخش اول پس از نمونهگیری از سهامداران بورس اوراق بهادار تهران که در دوره یک ماهه پژوهش به سالن بورس مراجعه کرده بودند، تعداد 262 پرسشنامه کامل مبنای تحلیل قرار گرفت و پس از تائید روایی و پایایی پرسشنامه 37 سوالی تحقیق، اثرگذاری معنادار کلیه ابعاد بر تصمیمگیری خرید سهامداران به اثبات رسید و از سوی دیگر، نتایج تحلیل واریانس نشان داد که بین اهمیّت این ابعاد اختلاف معناداری وجود دارد. نتایج تکنیک تاپسیس حاکی از این امر بود که به عقیده سهامداران شاخصهایی همانند (اطمینان به دادههای منتشر شده مالی شرکتها)، (اعتقاد به پیروی جریان آتی و بازدهی از عملکرد گذشته)، (پیگیری گزارشهای فصلی و دادههای منتشر شده از سوی شرکتها)، (اخبار منتشرشده از مجامع شرکتها) و (پیگیری اخبار سیاسی و تأثیر آن بر بازار سهام) از بیشترین اهمیت در شکلدهی تصمیمگیری آنان برخوردار است اما شاخصهایی همانند (توصیه دوستان و آشنایان)، (تأثیر تحولات سیاسی خارج بر شاخصهای بورس) و (اطلاع از میانگین نرخ تورم و جریان آن) از کمترین اهمیت در این تصمیمگیری برخوردارند. همانگونه که مشاهده میگردد، سه عامل اول همگی در زمره عوامل مالی در سطح شرکت قرار دارند. برای کسب نتایج دقیقتر، پرسشنامه مقایسات زوجی نیز بین خبرگان بورس توزیع شد. بدین منظور در این تحقیق از نظرات 11 نفر از مدیران عالی و میانی شرکتهای کارگزاری بورس از جمله شرکت کارگزاری مفید، پارسیان، آریابورس، اعتماد سروش، آگاه و آپادانا استفاده نمودیم که بر اساس مقایسات زوجی، عوامل مالی در سطح شرکت، عوامل اقتصادی، سیاسی و عوامل روانی بازار به ترتیب از بیشترین اهمیت برخوردارند. نتایج این تحقیق بیانگر این است که افشای اطلاعات مالی دارای تاثیرگذاری بالایی در تصمیمگیری خرید سهامداران است و این نتیجه با نتایج تحقیقات قبلی در یک راستا قرار دارد و محققین در تحقیقات پیشین اثبات نمودهاند که هر سه بُعد شفافيت يعني افشاي اطلاعات مالي و شفافيت ساختار مالكيت و شفافيت ساختار هيئت مديره بر رفتار سرمايهگذاران در بورس تأثيرگذار است، اگرچه سرمايهگذاران بيش از هر چيز به افشاي اطلاعات مالي اهميت ميدهند. کلمات کلیدی: عوامل موثر بر تصمیمگیری سهامداران، خرید سهام عادی، بورس اوراق بهادار تهران، تکنیک های تصمیم گیری فصل اوّل کلیّات تحقيق 1-1- مقدمه وجود بازار سرمایه قوی، یکی از ارکان مهم رشد و توسعه اقتصادی است. این بازار با استفاده از مکانیسمهای درونی خود به تعیین قیمت عادلانه سهام و تخصیص بهینه سرمایه میپردازد و پیشرفت و گسترش آن معیاری جهت رتبهبندی کشورها از لحاظ توسعه اقتصادی تلقی میشود(گامليل و هرستين[1]، 2010) امروزه با توجه به محدویت منابع اقتصادی در کشورهای جهان، تمام تلاش مدیران و مسئولین بر این است تا با صرف کمترین منابع به حداکثر نتایج مطلوب دستیابند. دستاندرکاران و تصمیم گیرندگان عرصه مالی بینالملل،هموارهبااينخطرمواجههستندكهبههردليليمشغولحلمسالههايكماهميتشدهوازحلمسالههايكليديملیخودغافلشوندكهنتيجهايناشتباهاستراتژيك،هماتلافمنابعخواهدبودوهماينكهاميدوباوربهبهبود،درجوامعتضعيفخواهد شد (ساعدی و مختاریان، 1388). لذااولويتبندی عوامل موثر بر سرمایهگذاری در هر بخش از اقتصاد یکی از كليديترينمسالههايهر کشوربودهو به امری انکارناپذیر تبدیل شده است. نقش اصلی بورس اوراق بهادار، جذب و هدایت پساندازها و نقدینگی سرگردان و پراکنده در اقتصاد به سوی مسیرهای بهینه آن است. به گونهای که منجر به تخصیص بهینه منابع کمیاب مالی شود که این امر مهم، منوط به شناسایی اولویتهای سرمایهگذاری می باشد(دانيل و همكاران[2]، 2002). از طرف دیگر، هرچه میزان این اولویتها به واقعیت بازار در طولانی مدت نزدیکتر باشد، به همان اندازه اطمینان سرمایهگذاران نسبت به بورس بیشتر شده و رغبت آنها نیز برای سرمایهگذاری افزایش خواهد یافت(آل- تاميمي[3]، 2006). طی سالهای اخیر اقدامات مناسبی جهت پیشرفت، توسعه و افزایش شفافیت بورس اوراق بهادار تهران انجام گرفته است که توانسته است تا حدی، منجر به بهبود فرهنگ سهامداری مردم شود. همچنین تعیین دلایل اولویت یک سرمایهگذاری میتواند تاثیر دوچندانی بر شناسایی محدودیتهای موجود و اصلاح مسیر آتی توسعه بورس اوراق بهادار داشته باشد. این پژوهش بر آن است تا با شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر تصمیم گیری سهامداران در خرید سهام عادی، گامی در جهت بهبود انگیزانندههای خرید سهام بردارد. 1-2- اهمیت موضوع (تعريف مساله ، هدف از اجراء و کاربرد نتايج تحقيق) بر طبق تحقیقات به عمل آمده حدود 41 درصد از مردم کشورهای پیشرفته، سرمایهگذاری مستقیم در سهام دارند و مالکیت مستقیم سهام 20 درصد و به شکل غیرمستقیم 34 درصد کل سرمایه گذاریها در جهان را در برمیگیرد (كلارك-مورفي، سوتر[4]، 2004). گرچه این آمار در ایران کمتر از 20 درصد است ولی این روند رو به افزایش است و زمانی که سرمایه گذاری در صندوقهای قرضالحسنه را نیز در نظر بگیریم با عدد 54 درصد مواجه خواهیم شد (ساعدی و مختاریان، 1388). امروزه سرمایهگذاران برای انتخاب سرمایهگذاری دامنه بسیار وسیعی دارند، اما تا به حال پژوهشهای محدودی در خصوص روش انتخاب از بین سرمایهگذاریهای مختلف انجام گرفته است. تصمیمات مالی مردم روز به روز پیچیدهتر و پرمخاطرهتر میشود در حالی که نتایج این تصمیمات بر شیوه زندگي مردم بسیار موثر است(سالتانا،[5]2010).بیشتر نظریههای مالی فرض می کنند که سرمایهگذاران منطقاً به افزایش سرمایه خود میاندیشند و به نشانههای مالی توجه می کنند. سرمایهگذاران هنگام انتخاب سرمایهگذاری به طور اولیه ریسک و بازده آن را با سرمایهگذاریهای بالقوه دیگری که میتوانند انجام دهند، مقایسه میکنند. ضمن اینکه سطح ریسکی که سرمایهگذاران حاضر به تحمل آن هستند بستگی به خصوصیات و ویژگیهای روانی آنها دارد(مريكاس و همكاران[6]، 2004). به هرحال یک سرمایهگذار منطقی در صورت تشابه ریسک دو سرمایهگذاری، سرمایهگذاری با ریسک کمتر را انتخاب نخواهد کرد. بیشتر پژوهشهای اخیر در مورد روانشناسی مالی بیان کردهاند که تصمیمات سرمایهگذاران ممکن است تحت تاثیر عوامل رفتاری داخلی از قبیل خودشناسی و عوامل رفتاری خارجی مانند نحوه انتخاب یک سرمایهگذاری قرار گیرد(لي و همكاران[7]، 2008).اصولاً سرمایهگذاران باید بررسیهای وسیعی در موقع خرید یا فروش سهام عادی انجام دهند. زیرا آنها نقدترین دارایی خود را به سهام تبدیل میکنند و در صورت عدم توجه به مواردی خاص، نتایج مطلوبی از آن سرمایهگذاری دریافت نخواهند کرد. از همین رو این تحقیق بر آن است تا درجه اهمیّت عوامل مذکور از قبیل عوامل روانی بازار، اقتصادی، سیاسی و غیره را مشخص کند تا از یک سو بهسرمایهگذاران نوپا کمک نماید تا بر اساس شاخصهایی که سرمایهگذاران باتجربه از آن استفاده میکنند، تصمیمگیری نمایند و از سوی دیگر در مقابل عوامل روانی بازار همچون شایعات بازار که منجر به نوسانات کوتاه مدت میشود، عکس العمل مناسبی نشان دهند. 1-3- اهداف پژوهش اهداف این تحقیق را میتوان در دو بعد کلی و اختصاصی مورد بررسی قرار داد. اهدف این پایاننامه به صورت کلی عبارت است از:
و مهمترین هدف اختصاصی که انجام این تحقیق به دنبال دارد عبارت است از: بررسی عوامل مالی و غیرمالی (روانی) تأثیرگذار بر تصمیمگیری سرمایهگذاران به هنگام خرید و انتخاب سهام در بورس اوراق بهادار و رتبهبندی اهمیت این عوامل. در نهایت این تحقیق به دنبال این است تا راهکارهایی را به شرکتهای عرضه کننده سهام ارائه نماید تا بتوانند بر عوامل مهم از نظر سرمایهگذاران که در انتخاب سهام توسط آنها تأثیر دارد، اثر گذاشته و آنها را در شرکت خود ارتقا بخشند. 1-4- فرضیات (یا سئوالات پژوهشی) 1-4-1- سؤالات اصلی پژوهش
1-4-2- فرضیات پژوهش با بررسی پیشینه پژوهش، سه دسته عوامل مالی، سیاسی، عوامل روانی و بازار به عنوان عوامل تاثیرگذار بر تصمیمگیری سهامداران شناسایی شده است که هریک دارای تعدادی عوامل فرعی میباشد. بنابراین حداقل سه فرضیه برای تحقیق میتوان در نظر گرفت. بدیهی است در طول تحقیق و با بررسی بیشتر مطالعات پیشین، در صورتیکه شاخصهای جدیدی مشاهده شود، در فصل سوم پایان نامه به این فرضیّات اضافه خواهد شد. 1- عوامل مالی، دارای تاثیری معنادار بر تصمیمگیری سهامداران در خرید سهام عادی میباشند. 2- عوامل سیاسی، دارای تاثیری معنادار بر تصمیمگیری سهامداران در خرید سهام عادی میباشند. 3- عوامل روانی و بازار، دارای تاثیری معنادار بر تصمیمگیری سهامداران در خرید سهام عادی میباشند. همچنین با توجه به تاکید بر شاخصهای مالی در مطالعات پیشین، فرضیه چهارم به صورت زیر بیان میشود. 4- عوامل مالی نسبت به سایر عوامل، دارای اولویت بالاتری در تصمیمگیری خرید سهام عادی میباشد. 1-5- قلمرو تحقیق 1-5-1- قلمرو موضوعی موضوعات مرتبط با تحقيق حاضر در قلمرو مباحث حسابداری، مدیریت مالی و تصمیمگیری قرار دارد. در این پژوهش به بررسی عوامل مالی و غیر مالی تأثیرگذار بر تصمیمگیری سهامداران در بورس اوراق بهادار میپردازیم. در نهایت پس از شناسایی این عوامل به رتبهبندی آنها از نظر اهمیت اقدام میکنیم. 1-5-2- قلمرو مکانی جامعه آماری پژوهش را کلیه سهامداران بورس اوراق بهادار تهران که در دوره یک ماهه پژوهش به سالن بورس مراجعه مینمایند تشکیل میدهند. بنابراين قلمرو مکاني اين تحقيق را بورس اوراق بهادار تهران تشکيل ميدهد. 1-5-3- قلمرو زمانی گردآوری دادههای تحقیق و تحلیل آنها در 4 ماهه پایانی سال 1391 صورت پذیرفته است. 1-6- محدودیتهای تحقیق مهمترین محدویتهایی که محقق در تحقیق حاضر با آن مواجه شده است را میتوان (کار جمع آوری داده) عنوان نمود. در پژوهش حاضر با توجه به اینکه جامعه آماری تحقیق را کلیه سهامداران بورس اوراق بهادار تهران که در دوره یک ماهه پژوهش به سالن بورس مراجعه کردهاند تشکیل داده است، جمعآوری دادهها کاری زمانبر بوده است. همچنین محدودیت بعدی که محقق با آن روبرو شده است، عدم داشتن اطلاعات کافی سهامداران بورس در رابطه با تمامی عوامل تأثیرگذار به خصوص عوامل مالی بوده است. عدم همکاری عدهای از سهامداران در رابطه با پر کردن پرسشنامه محدودیت دیگری بوده است، که در این تحقیق با آن مواجه بودهایم. 1-7- روش تحقیق این تحقیق از نوع تحلیلی پیمایشی میباشد و از نظر گستره عملکرد نتایج تحقیق نیز در دسته تحقیقات کاربردی قرار میگیرد. در این تحقیق از مطالعه کتابخانهای و میدانی استفاده خواهیم کرد. بدین ترتیب که جهت شناسایی و تعیین مولفههای پژوهش، محقق به بررسی ادبیات موضوع با استفاده از روش کتابخانهای خواهد پرداخت و جهت جمعآوری دادههای مورد نیاز نیز با استفاده پرسشنامههای طراحی شده، به کار میدانی میپردازیم. براي انجام اين تحقيق ابتدا در برخی زمینهها از جمله عوامل موثر بر تصمیمگیری خرید و نیز خرید سهام عادی با استفاده از کتب مربوطه و موجود و مقالات معتبر موجود در اینترنت و همچنین مجلات مدیریتی تحقیق خواهیم نمود. در این راستا پس از شناسایی شاخصهای موثر بر خرید سهام عادی، پرسشنامه پژوهش جهت سنجش درجه اهمیت شاخصهای فوق الذکر در بین نمونه مورد مطالعه توزیع خواهد گردید. در پایان نیز برای اولویتبندی شاخصها از تکنیکهای TOPSISو AHPاستفاده میگردد. لازم به ذکر است برای سنجش پایایی و روایی ابزار تحقیق از آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی استفاده خواهد شد. 1-8- شرح واژهها و اصطلاحات بکار رفته در تحقیق
یک دسته از مدلهای تصمیمگیری چندمعیاره است که به منظور انتخاب مناسبترین گزینه از بین m گزینه موجود به کار میرود (اصغرپور، 1383). تکنیک TOPSIS يكي از روشهاي مرسوم در بحث تصميمگيري چند معياره (MADM) ميباشد كه از قابليتهاي قابل توجهي برخوردار است. براي استفاده از اين روش نياز به يك ماتريس تصميمگيري داريم كه سطرهاي اين ماتريس گزينهها و ستونهاي آن معيارها ميباشد (اصغرپور، 1383). با يك رويكرد سيستمي ميتوان تكنيك تصميمگيري TOPSIS را به فضاي فازي توسعه داد. استفاده از اين رويكرد به خصوص در زماني كه هدف حل يك مساله تصميمگيري به صورت گروهي ميباشد بسيار كارسازتر است.
فرايند تحليل سلسله مراتبي يكي از معروفترين فنون تصميمگيري چند معیاره است كه اولين بار توسط توماس ال. ساعتي عراقي الاصل در دهه 1970 ابداع گرديد. فرايند تحليل سلسله مراتبي منعكس كننده رفتار طبيعي و تفكر انساني است. اين تكنيك، مسائل پيچيده را بر اساس آثار متقابل آنها مورد بررسي قرار ميدهد و آنها را به شكلي ساده تبديل كرده به حل آن ميپردازد. در این تکنیک به جای شناسایی درجه اهمیت شاخصها به صورت مستقل، درجه اهمیت شاخصها به صورت مقایسات زوجی سنجیده میشود (اصغرپور، 1383). |
برچسب های مهم